6 Ocak 2015 Salı

benciller ve yalnızlar : iklimler

yönetmenliğini ve senaristliğini nuri bilge ceylan'ın üstlendiği, 2006 senesi filmi, iklimler. bu sıralar eski izlediğim filmlerden sürekli olarak nuri bilge ceylan'ın filmlerini yazıyorum, çünkü böylesine değer verdiğim ve aslında türk halkının anlayamadığı ve göz önünde tutmadığı bir adama haksızlık yapıldığını düşünüyorum. nuri bilge'yi izlememiz ve anlamamız gerektiğini, türk sanatı neden gelişmiyor diye ağlamak yerine değerlerimize sahip çıkmayı öğrenmemiz gerekiyor. ben de bu değerlere sahip çıkmak adına, izlediğim tüm nuri bilge ceylan filmlerini burada yazıyorum, belki ilginizi çekebilirim de, izleyip, türk sanatının aslında üst düzeyde olduğunu fakat bunun farkına varamadığımızı anlarsınız diye.

nuri bilge'nin bu filmi biraz amatör geliyor bana. gerek oyuncular, gerek görüntüler, üç maymun, kış uykusu ya da bir zamanlar anadolu'da filmleriyle karşılaştırılamayacak kadar amatör. fakat senaryo'ya gelecek olursak da, saydığım bu üç filmi hiç aratmayan, dolu dolu bir senaryo. filmin başrollerinde nuri bilge ceylan'ı ve bir çok filmde de sanat yönetmeni olarak yer alan eşi ebru ceylan'ı görüyoruz. nuri bilge'nin oyunculuğunu pek beğenmesem de, ebru ceylan gerçekten çok güzel oyun sergilemiş. mimikleri, ses tonu inanılmaz etkileyici. nuri bilge'nin biraz da olsa kötü oyunculuğunun açığını kapatabilmiş.


film diğer çektiği filmlerin yanında pek fazla görüntü şöleni sunmuyor bize. görüntü yönetmenliğini yine gökhan tiryaki üstlenmiş olsa da, sanki biraz eksik kalmış bu filmin fotoğraf sahneleri. sahneler çok uzun olmasına ve diyalogdan yoksun olmasına rağmen, arka planda ve genel plan çekimlerinde etkileyici sahneler göremiyoruz. fakat görüntüler böyle olmasına rağmen, ses açısından yine nuri bilge ceylan imzasını hissedebiliyoruz. o karmaşıklıkların arasında yine duymamız gereken sesleri en net şekilde duyuruyor bize.

filmin konusuna ilk olarak uzaktan baktığımızda birlikte olmaya çalışan ve bunu başaramayan bir çift görüyoruz. bu çiftten birisinin eşini aldatmasını izliyoruz. fakat konu bu kadar basit değil. konu aslında, doktora tezini yazarken bile kararsız olan, bencilliği ve yalnızlığının farkında olan fakat ne yapacağını bilemeyen bir adamın hikayesi. bu kararsızlıklar ve bencilliği yüzünden hiç bir zaman bir şeye sahip olamayan, sahip olmak için istanbul'dan ağrı'ya gidebilecek kadar cesaretli olan fakat istediği şeye kavuştuğu zaman arkasına dönüp bakmadan yine aynı anda bu isteklerinden vazgeçen bir adamı görüyoruz. yani her şeye sahip olabilecek bir adamın, yalanlara ve yalnızlığa ne kadar alıştığını, bu alışkanlıkları yüzünden de hayatı boyunca her zaman yarım kalacağını izliyoruz. yalanlarla dolu bir hayatın, kendisinden başka hiç bir şeyi düşünemeyen ve kararsızlığın aslında yalnızlığın temelini oluşturduğunu, yalnızlığın insanın isterse kendisine kondurabileceği bir duygu olduğunu anlatıyor.

genelde nuri bilge filmlerini izlerken tipik bir yerli yapım izliyormuş gibi düşünmeden izlerim. fakat bu film, şu an yerli sinemada karşımıza çıkabilecek tarzda bir senaryoya sahip. yani klişe ve belirli metaforlar anlatılmış filmde fakat bu olaylar anlatılırken araya giren nuri bilge sayesinde film ortalamanın üstünde bir kaliteye ulaşmış. diyaloglar bana çok gudubet geldi. bazı vurucu diyaloglar olmasına rağmen, zaten çok az dinlediğimiz diyaloglar pek hoşuma gitmedi. fazla uzatılmış. özellikle kış uykusundaki nuri bilge diyalogları ele alınırsa, bu filmin diyaloglarını eleştirirken, sen sadece çek abi, diyalog yazma cümlesini bile kullanabiliriz. ama işte, kış uykusu ile bu diyalogları da yazabildiğini gösterince, bu film diyalogları için söyleyebileceğimiz tek şey, " olsun, amatörlük zamanına denk gelmiş demek ki " cümlesi oluyor.

mayıs sıkıntısı ve uzak ile tavan yapan nuri bilge, bu film ile kendisinin de söylediği gibi biraz bağlantılı olan hikayeleri noktalandırmış. zaten bu filmden sonra arka arkaya gelen üç maymun, bir zamanlar anadolu'da ve kış uykusu filmleri ile kendisini eleştirilmeyecek bir yönetmen haline getirmiş. ne olursa olsun, bir kesimin çok fazla eleştirdiği fakat başka bir kesimin de en beğendiğim filmi yorumlarını okuduğumuz bu filmi izlemek gerekiyor. nuri bilge'nin oyunculuğunu görmek  ve basit, klişe bir senaryonun bile nasıl kaliteli hale döüşebileceğini görmek adına bu filmi de izlememek bir sinemasever için büyük bir kayıp olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder